Recept med kyld näsa (Fiskgratäng À la ♥ Dag)

Tänkte jag skulle dela med mig av några recept som tillkommit under senaste månaderna. Den kylda näsan sitter på mig, och ska så förbli. Vi har haft ett hål i ytterväggen på jobbet hela förmiddagen när ett stort fönster skulle bli en dörr och del av en vägg, så näsa och fingertoppar har frusit lite idag (även om det faktiskt lyckligt nog var en relativt mild dag idag).

Åter till recepten :)

Hade mycket fisk i frysen (och inte så mycket annat "köttigt"), så till Alla hjärtans dag blev det fiskgratäng:

Vår egen fiskgratäng med potatismos och italienska kryddor

♦ Koka potatis (helst mjölig, king edward t ex) i mindre bitar tills den är klar. Häll av och gör potatismos enligt eget tycke och smak, gärna luftigt men inte för löst. Jag brukar köra med elvispen i potatisen tills den är sönderdelad, sedan så lite som möjligt när smör och mjölk och salt/peppar/lite socker åker i (det räcker t o m att röra med en sked mot slutet). Moset bör vara klart ungefär samtidigt som fiskens första 15 min. och såsen är klara. Moset ska in i ugnen senare, om man vill kan man ha i en äggula för att få fastare toppar.

1 paket Alaska pollock

salt och olja

♦ Skär halvtinad pollock (eller annat fiskblock) i skivor och lägg i form med olja under fisken. Salta. Täck med aluminiumfolie och ställ mitt i ugnen i 225o i ca 15 min. Höj värmen till 250o när du tar ut fisken.


margarin

(mycket) finhackad lök

mjöl

mjölk och grädde/minimat/liknande

frysta italienska örter (ca 1 msk)

citron, saft

riven ost

♦ Gör en sås genom att fräsa margarin med lök en liten stund, ta av från värmen: strö över mjöl och rör runt. Späd med mjölk och fortsätt röra. Ställ tillbaka på värmen, strö över italienska örter, koka upp och späd med något gräddliknande. Smaka av med salt, vitpeppar och ev. citronpeppar.


♦ Häll av fiskspadet om det har blivit mycket, pressa lite citron över fisken. Dutta ut moset runt fisken (tänk på att såsen ska få plats), häll såsen över fisken i mitten och strö riven ost (gärna frusen) över såsen. Ställ in i mitten av ugnen ca 10 min. eller något längre, till fin färg.

Möts av doften av gratinerad ost följt av italienska kryddor när du öppnar ugnsluckan ;). Mycket trevligt!


   ♥   Servera med en sallad (går bra med enbart sköljd strimlad isbergssallad, eller rivna morötter, eller kokta ärter, eller vad du tycker är gott).

        Vitt torrt vin passar bra till, inte alltför friskt. Vi hade ett kaliforniskt vitt vin utan närmare specifiserade druvor från Gravel Bed/Ironstone Vineyards, (en tillfällig nyhet kallad just Gravel Bed). Tror sydafrikanska Drostdy-Hof Chardonnay kan passa till; Leva (vit box) är relativt likvärdigt det vin pappa och jag drack (jag är dock inte så förtjust i just det vinet).

[tar och lägger fler recept i egna inlägg.......blir ryyyyysligt långt annars]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0