Mammas födelsedag

Igår var mammas födelsedag. Jag körde ut till min moster och plockade fläderblommor (till ett helt kompani visade det sig - visste inte hur mycket jag behövde) och tittade på harungar.

På vägen dit såg jag torpet vi hyrde när jag var liten. Vet inte om jag tyckte så mycket om det då - det var fullt av pissmyror och mygg också skulle jag tro, men idag tycker jag det är väldigt vackert. Det ligger nära en sjö (med många skräddare som vandrar omkring på vattnet - det minns jag tydligt).

Tog vägen över Växjö hem och shoppade lite, var inte i stan förrän tjugo i sex, men hann hitta rätt mycket ändå. Någon saft blev det inte förrän idag - jag sköljde dock en del av blommorna innan det var dags för sängen igår (eg. alldeles för mycket jmf med de 40 klasar som behövs till saften - men det var väldigt små klasar, och jag frös in några av dem, de osköljda ligger i sin påse på balkongen och försöker torka).

En liten humla har hittat till blommorna på balkongen och dyker ner i dem ;), så pollen finns där. Oj, nu börjar det åska...


Behövde lite mer socker och citronsyra till saften, så före frukost körde jag glatt ner till affären - och tro sjutton så inte fanns där någon citronsyra inte - det blev att köra till Lessebo (på min semester!). Där fanns åtminstone gott om citronsyra, så jag köpte på mig lite, och så köpte jag frukostfrallor på fiket där som variation och hälsade på i Strömbergshyttan - köpte frukostglass, bl.a. en kula fläder- och limesorbet som var helt underbar :P, så det var kanske värt att köra lite extra ;).

Nu står i a f saften under lock och drar, hur länge den ska göra det vet jag inte riktigt, men minst ett dygn om jag minns rätt - i många andra recept här på nätet drar den i mellan 3 till 5 dygn på svalt ställe; jag har dock inget svalt ställe så jag silar nog av saften imorgon.

Här är receptet om någon vill ha:
   Fläderblomsaft 5 l
   40 klasar fläderblommor [eller motsvarande småklasar ;)]
   3 liter vatten
   4 kg socker [absolut inte mer, gärna något mindre]
   4 citroner [i skivor]
   100 g citronsyra [3 påsar à 30 g samt en 3/4 msk ur fjärde påsen]

   * Skölj blommorna. Koka upp vattnet och blanda i sockret. Rör tills det löst sig. Lös upp citronsyran i litet av lagen. Slå lagen över blommorna. Tillsätt citronskivorna. [Det går bra att halvera om man inte har så stora grytor eller vill använda flera.]

(Hittade ett mousserande recept http://marianova.com/users/charlottamalhotra/blog/fladerblomsbubbel som inte låter så dumt, där man kan använda saften som grund om man inte har ork att göra allt från början.)

Träffade mitt kusinbarn som var så trött, trots att hon haft ordentlig sovmorgon, att hon somnade på golvet hos hunden för en stund.

Innan dess var vi var ute och gick och hittade hennes "ragdoll"-kattunge i deras nya hus. En riktigt skrikig och bitglad liten en, men söt ändå. Så nu har jag sett både huset och hur en ragdollz ser ut.

   ♥   Har inte vetat vad jag ska skriva här på bloggen sedan Eva Swärdell gick bort före midsommar. Jag kunde inte låta bli att tänka på mamma som gick bort för nio år sedan. Det har skrivits så mycket fint på mina vänners sidor om Eva, så jag nöjer mig med att skriva att jag saknar henne och minns hur härlig hon var. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0