Var det nån i lägenheten?...

Vaknade kvart över tio, undrade vad det var för "knäppande" ljud jag hörde. Jag var ensam hemma så det borde vara tyst. Funderade på om någon med nyckel hade kommit hem men då borde jag ha hört dörren.
Gick upp och tittade runt. I (tv)rummet såg jag något litet med min begränsade syn som hoppade på fönsterbrädan! En sångfågel, aha! Bofink, tänkte jag,

men eftersom den var gul var det naturligtvis en talgoxe (var tvungen att kolla, kan inte fåglar så bra ;)).

Vad stora de är! (Men det är den största mesen vi har i Sverige, och den vanligaste.)
I alla fall, jag vänder för att hämta glasögonen så jag kan se något, och öppnar sedan balkongdörren. Men var är fågeln?
Satt och väntade en stund, sen blev det kallt, så dörren drogs till. Satte mig vid datorn, och efter en stund hör jag något som hoppar runt igen. Vänder mig om och där är den ju (troligen en hona eller ungfågel eftersom jag inte lade märke till det svarta strecket de har på bröstet, det är smalare hos honor och unga). Går och skjuter upp dörren igen. Då flyger fågeln först till taklampan och slår sig ner någon sekund, sedan upp till flaskorna ovanför bokhyllan och hoppar runt mellan dem, sedan till hasseln som hänger i öppningen in till rummet, och sedan till "kattklätterväggen" och vidare mot köket. Fast den fastnade visst på en av kattens hyllor där det stod lite växter. Så jag började prata lite, och då flög den tillbaka till hasseln, och vidare mot fönstren, och eftersom den inte är kvar här nu, ut genom den öppna dörren. :) Duktig fågel!

Talgoxe J01Talgoxe J03Talgoxe J02Bilder från http://www.nh-foto.se/Talgoxe.htm, foto: Jan-Eric Hägerroth och Leif Nyström

Undrar bara hur den kom in. Men söt var den! Och trevligt med lite sällskap ;) när nu sambon är och spelar pingis hela dan.

Nu ska jag försöka ta mig ut och gå en sväng, och avsluta med att hämta bil på FH och plocka i ordning efter gårdagens premiär av Omaka Par (även på Fb)! Det gick jättebra :)!

Vi var några få som stannade kvar ganska länge på premiärfesten och pratade. Lade mig väl (efter att ha sminkat av mig... puh vad jobbigt det är när man bara vill sova) vid halv tre i natt. Fantastiskt skönt med sovmorgon!

   ♥ Kram, solen skiner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0