Vad tiden går fort...

Som lovat, hann jag faktiskt klart med att klippa ut och sporra klart, sy ihop alla korsettdelar och till och med sy de första avdelarna till buntbanden (som styvar korsetten) - till lördag eftermiddag. Men ingen hörde av sig, varken då eller idag, så buntbanden har fått ligga orörda än så länge. Jag vill gärna låna de där superba glassaxarna till att klippa dem. Men det får bli en annan dag, istället gjorde jag ett par chemise - så färdiga de nu går att göra utan en färdig korsett.

Här är lite bilder från mina mödor...
 
Den första delen av korsetten ihopsydd.                           Den andra delen klipps ut (och så här mkt tyg 
                                                                                           blev över av ca 75 cm, 140 bredd - jag hade 
                                                                                           nog kunnat göra hela korsetten i vitt ;) )
 
Dags att sporra, hur hårt behöver man trycka? - hyfsat, kom jag fram till, men man behövde inte ta livet av
sig :D
                            
Så här blev den ihopsatta (nålade) korsetten, mkt tjockare och otympligare än med bara ett lager, även om
den fortfarande inte är benad; och de första kanalerna till buntbanden :)
 
Så här blev mina chemiser;
den första efter febes modell - A-formad,                         den andra mer lik en medeltida skjorta 
                                                                                          (den har lite längre ärmar nu än på bilden,
                                                                                          till ovanför armbågen). 

De är ganska lika varandra (förutom att jag klippte urringningen för stor på den första - tror den kasar ner på armen lite mer sedan när urrigningen är djupare, och att den då hamnar under korsettens axelknäppning istället för precis innanför, men men... det går nog det med)
Jag ska lägga upp en skiss över den andra modellen så fort jag gjort den.

Oj, vad klockan är mycket! Nu igen...   ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0