Ny korsett à la tidigt 1800-tal

Jaha, nästan klar med 1700-talskorsetten, har ett par tre flikar kvar att fålla på nederkanten och fyra öljetter att banka i. Och så ska jag fixa urringning och slutfållning på mina chemiser så jag har något att ha under.

Vad hände med min 1700-talsklänning då, om jag nu ska fortsätta med en ny korsett? Jo, den får vänta en liten stund. Behöver samla ihop lite pengar till tyg och annat nödvändigt, och åka till ikea för att se om tyget jag tittat ut på nätet passar till klänningen jag tänkt, annars får jag tänka om och leta lite mer.
Däremot hittade jag några tyger för ett tag sedan som jag vill använda till olika saker i empire/regency-stil, klänningar och något ytterplagg och kanske en bahytt och någon sjal. Oj, vad mycket det blev.
I alla fall, jag har det mesta i tygväg till det jag tänkt mig. Behöver dock kolla mönster och ev. fixa ett eget - ett mellanting mellan empire och tidig biedermeier, vill ha det som i Stolthet och fördom (älskar BBC-serien).
Här är lite (... ett antal :)) bilder från serien:




Har börjat prova ut mönstret till en korsett från Reconstructing History som min vän har. Enormt stort, även efter att jag tagit bort sömsmånen från mönsterdelarna på den mindre storleken av de jag valde mellan gick den omlott. Har nålat in och lagt till tyg upptill fram (täckte inte ens halvvägs till bröstvårtorna vilket var lite väl lite i min värld och inte gav en vidare vacker siluett heller ;) hmm ). Tänker flytta axelbanden framåt så man kan röra sig (börjar under armarna och faller ner över axeln på mig), men i övrigt kan den nog bli bra... till slut.

Ska prova den en gång till utan bh innan jag för över alla ändringar till mönstret (klipper nog ut nytt), och sedan är det bara att sätta igång. Tror själva syendet går ganska fort då jag i och för sig ska ha två lager, precis som i förra korsetten, men här ska bara benas mitt fram och mitt bak, fyra ställen är ju ingenting!! Tror jag ska sy hålen för snörningen för hand, men det kan jag ju göra i reklampauserna eller när det inte är något särdeles intressant på tv:n men den fortfarande står på (finns ju radio också, alltid trevligt).

Ska flytta på katten som lagt sig i vägen igen, och se om jag hittar en bild på mönstret...
 (den högra röda)
Lite skillnad på den och den här:
 (den första)

Det jobbigaste blir väl, förutom att passa in eländskapet, att fålla kanterna när allt annat är klart. :D

   ♥   god natt

Kommentarer
Postat av: Febe

Jippi! Du uppdaterar din blogg!!!

Ser fram emot att få pröva första utkastet på korsett.

2008-10-26 @ 08:33:23
URL: http://dryaden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0