Sista korsetten (?) för ett tag

Inte mycket nytt vad gäller historiska kläder för min del tyvärr, och inte har jag hunnit samla mer info om svartgodsbränning, men tänkte redovisa det lilla jag gjort på en alldeles egenhändigt komponerad korsett à la tidigt 1800-tal med utgångspunkt i två troligen franska modeller från 1805-1810 ung. samt en amerikansk modell 1795-1810 (den Koshka baserat sin "transitional stay" på). Har än så länge bara gjort den del som sitter under och runt bysten, så korsetten saknar bakstycke och kupor och snörning. Hade egentligen inte tänkt lägga upp den förrän den var klar och jag sett att den funkar, men vi får väl se hur det går ;).

Så här ser originalen ut:

troligen fransk 1805-10 benad med metall, The Metropolitan Museum of Art
 
fransk tidigt 1800-tal buren i USA, Museum of fine arts Boston
 
i amerikansk bomull 1795-1810, Kent State Museum

Och så här ser min början ut:


Det är snörning både i ryggen och fram. Kupan ska vara liknande original 1 och 3. Ryggstycket ska fungera som original 2. (om nu någon blev klokare av det) Axelbanden snöras vid den lilla utstickande biten vid kupan/armhålan (se ovan) och hamnar förhoppningsvis ung. som i original 3.

Har provsnörat ryggen med stygn och insett att min säkerhetsmarginal gjort att den nästan behöver gå omlott i ryggen för att inte bli för stor - men jag får väl göra några extra snörhål att reglera med. Korsetten är tänkt att kunna ändras och passa även om mina mått förändras (kupan är det som är mest fast i storlek, men även den dras ju ihop i överkant).

   ♥   Här finns fler länkar till olika museums historiska kläder: DemodeCouture

Kommentarer
Postat av: Febe

Korsetten utan baksida ser ju minst sagt unik ut.

2009-10-18 @ 22:31:35
URL: http://dryaden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0