...provdocketankar...

Har ett tag funderat på att köpa en provdocka, men att hitta någon som har rätt storlek, hyfsat pris och inte bor hur långt bort som helst (svårt att hämta då) är hopplöst...

Så jag återvände till ett par sidor bland mina Favoriter där det står hur man kan göra sin egen provdocka :). Här är den första:
http://www.threadsmagazine.com/item/3659/clone-yourself-a-fitting-assistant
Här finns fyra olika varianter, två med silvertejp (1 & 2), en med gummerade pappersremsor/ förseglingsremsa i papper (3), och en mer tids- och tålamodskrävande i papier-machémassa (4). Under anvisningarna för nr 4 finns en skiss på en ställning till dockan (se nedan), och under nr 2 finns en enklare variant (se även nr 5 nedan).
Bust areaDuct-tape dress form #1  Start tapingCross-your-heartDuct-tape dress form #2Hanger and tubeCardboard base  Horizontal layersFitted bodiceHair-dryer  Place shimsMolded papier-mâché formSwiveling stand

Och här är ytterligare en variant på silvertejpdocka (5), med en lite enklare ställning lik "nr 2". Bra tips på hur dockan får rätt form och passas in samt hur lätt man kan förändra den efter sin egen skiftande kroppsform (...).  Lite annorlunda tejpning, jmf nr 2.
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=4564&pp=15&highlight=silver%2A (foruminlägg 4 sidor)


Nu ska jag bara bestämma vilken jag ska göra.
Vill göra en "normal" docka av mig själv, och en korsettformad.

Funderar på om man kan göra något mellanting av pappersdockan (3) och silvertejpdockorna (2, 5), så man får en fast korsettdel och en lite mjukare "huddel".

Eller om jag ska satsa på en silvertejpdocka som stoppas och har en mittdel av frigolit som ställningen fästs i och som förhoppningsvis gör att man kan snöra på den en korsett. Brösten är ju hyfsat flyttbara, stoppade med vadd som de då är. Vad tror ni?

   ♥   en fifundersam "Kirvin"

Kommentarer
Postat av: Kirvin

ps. .... läste någonstans att man kan använda sopsäck istället för t-shirt över sina välsittande underkläder, om man nu inte har någon t-shirt eller vill ha kvar dem man har ;)....

2009-08-15 @ 22:56:53
URL: http://kirvin.blogg.se/
Postat av: Kirvin igen..

Hade gärna gjort nr 4, men den får nog vänta tills jag har mer plats...



Annars kan man säkert göra ett helt galleri av grekiska statyer om andan faller på. Kan vara jobbigt att stå och vänta på att gipset ska torka...

2009-08-15 @ 23:40:25
Postat av: Petra

Spännande! Min provdocka funkar kalas (visst, den är ju stel men det är väl alla provdockor?), och det är en himla bra grej att ha. Det är ganska roligt att skrämma slag på folk som kommer in här som tror att det står någon runt hörnet ;) tihi...



Vad fina ni var på High Chaparall! Oväntat att ni skulle köpa något totalt onödigt ;)



Kram på dig!

2009-08-23 @ 09:35:17
Postat av: Febe

Jag bävar för den dagen då jag ska hjälpa dig med detta

2009-08-25 @ 14:51:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0