Förfalskning (Soppa med pumpa?)

I höstas tänkte jag göra pumpasoppa till Alla helgons dag... men inte hittade jag någon pumpa som jag vågade mig på inte, och inget recept heller. Så jag fick improvisera; plockade ihop morötter för färgen och lite vitkål för att runda av soppan något. Antalet morötter nedan är osäkert, mitt minne är inte riktigt som det borde, men de var ganska många - soppan ska ju bli orangegul.

Fejkad pumpasoppa till Alla Helgons Dag/Halloween

olja (gärna raps el oliv)

4-5 morötter (det var sex ganska små morötter kvar i påsen à 1 kg?)

1 gul lök

2 potatisar

1-2 normalstora palsternackor

knappt ¼ litet vitkålshuvud

grönsaksbuljong, ev hönsbuljong (tärning, pasta el fond)

salt och peppar


♦ Dela grönsakerna i bitar och strimla vitkålen. Fräs i lite olja och koka i buljong tills allt är mjukt. Mixa till en slät ljust orange soppa. Smaka av med salt och peppar.


   ♥   Servera med nybakade baguetter med smör och gärna en Innis & Gunn (11447), en ljus fatlagrad ale med smörig känsla, samt kallt vatten att dricka.


    !   Tror det blir gott att lägga till lite majs i soppan. Min pappa hade gärna sett några halverade körsbärstomater garnera hans tallrik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0