Citronsaft vs Rabarbersaft

Här är ett par andra saftrecept för den saftälskande.

Citronsaft  - mycket god om jag minns rätt, men citron är gott, och söta saker också ;)
2 liter vatten
+ citronskal från
4-5 citroner kokas.
Tillsätt 2 kg socker
och koka tills det smält.
Pressa citronerna, tillsätt
när vattnet kallnat
+ 50 g citronsyra.

Rabarbersaft  - har jag t o m gjort själv någon gång de senaste nio åren, inte heller ogott. Har dock oftast för lite rabarber i min täppa - men det blir ju mer för varje år... så snart :)
4 liter finskuren rabarber
2 liter vatten
500 g socker / liter saft
1 stor citron
Koka 15-20 minuter. Rinna av. Rör i sockret. Hastigt uppkok och sedan koka häftigt i 20 minuter varefter den skummas och hälls på flaskor.

   ♥   Mängden socker kan justeras, bättre med för lite än för mycket enligt mig. Och så kan man ju smaka av och få ett litet hum om hur det ska bli.

Kommentarer
Postat av: Febe

När du har gjort dem kan väl jag få smaka?

2009-07-05 @ 09:06:00
URL: http://dryaden.blogg.se/
Postat av: Christel

Självklart! :) Du får gärna smaka fläderblomssaften oxå ;)

2009-07-07 @ 16:13:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0